Citrix Mühendisi, ChatGPT ve Atari 2600 Arasındaki Satranç Karşılaşması
Citrix mühendisi Robert Caruso, yapay zeka robotu ChatGPT’ye nostaljik ama zorlu bir rakip buldu. 1979 yapımı Video Chess, eski Atari 2600 oyun konsolu için geliştirilmiş bir satranç oyunu. ChatGPT’ye karşı ise bir emülatör aracılığıyla sahaya çıktı. 90 dakikalık mücadelede kazanan taraf, 45 yıllık Atari oldu.
Karşılaşma Boyunca Ciddi Hatalar
Karşılaşma boyunca ChatGPT, oldukça ciddi hatalar yaptı: Kaleleri fil sandı, bazı piyon hamlelerini tamamen görmezden geldi ve taşların yerlerini karıştırdı. Başlangıçta bu hataları Atari’nin soyut ikonlarına bağlayan yapay zeka, klasik satranç notasyonuna geçildiğinde de doğru kararlar veremdi.
Mühendis Caruso’ya göre bu hatalar o kadar sık tekrarlandı ki ChatGPT, ilkokul satranç kulüplerinde bile ciddiye alınmayacak bir performans sergiledi. “3. sınıf bir çocuk bile onun kadar hata yapmazdı” diyen Caruso, yapay zekanın maç sırasında defalarca oyunun baştan başlamasını talep ettiğini belirtti.
“Oynamak Değil Konuşmak Gerek”
Uzmanlara göre bu sonuç şaşırtıcı değil. ChatGPT, satranç motorları gibi hamle hesaplamaları yapmak üzere değil, dil işleme amacıyla geliştirildi. IBM’in 1997’de Garry Kasparov’u yenen efsanevi satranç motoru Deep Blue gibi oyun içi stratejik hesaplamalara dayalı bir yapıya sahip değil.
Caruso da bu ayrımı vurguluyor: “ChatGPT ile satranç oynamak anlamlı değil ama satranç hakkında sohbet etmek için çok başarılı bir araç.”