52 yıllık anlaşma sona eriyor! Türkiye harekete geçti

Türkiye-Irak Ham Petrol Boru Hattı Anlaşması 2026’da Son Bulacak

Türkiye ile Irak arasında 1973 yılında yürürlüğe giren Ham Petrol Boru Hattı Anlaşması, 27 Temmuz 2026 tarihi itibariyle sona erecek. Cumhurbaşkanı Kararı, bu durumu Resmi Gazete’de duyurdu. Buna göre, 52 yıllık anlaşma, Ham Petrol Boru Hattı Protokolü ve diğer ilgili belgeler, 27 Temmuz 2026’dan itibaren geçersiz hale gelecek.

Anlaşmanın günümüz koşullarına uygun hale getirilmesi ve uzun süredir kapalı olan hattın tekrar faal hale getirilmesi için Irak ile yeniden anlaşma yapılması planlanıyor.

Yeni Anlaşma ve Gelişmeler

Irak yönetimleri arasında petrol gelirlerinin paylaşımına ilişkin yaşanan anlaşmazlıklar nedeniyle 25 Mart 2023’te durdurulan petrol akışının yeniden başlaması için 52 yıl önce yazılmış olan şartlar güncellenecek.

Irak merkezi hükümeti ve Irak Kürt Bölgesel Yönetimi (IKBY) arasında 17 Temmuz’da yapılan yeni anlaşma ile IKBY’nin tüm petrol üretimini SOMO’ya teslim etmesi kararlaştırıldı. Bu sayede IKBY’nin her bir varil petrol için 16 dolar avans alması sağlanacak.

Türkiye Diplomasi Çalışmalarını Arttırıyor

Türkiye, enerji alanında Irak merkezi hükümetiyle yeni bir platform oluşturmak ve IKBY ile ilişkilerini güçlendirmek için diplomasi faaliyetlerini artıracak. Bu kapsamda eski anlaşmanın revize edilerek günümüz petrolden ticaret normlarına uygun hale getirilmesi sağlanacak. Amacımız, yeni anlaşmanın yapılması ve hat üzerinden günlük 1.4 milyon varil petrol taşınmasının yeniden başlamasıdır. Hattın 25 Mart 2023’ten bu yana kapalı olmasının Irak’a 25 milyar dolar zarar verdiği tahmin ediliyor.

Geçmişte Yapılan Güncellemeler

27 Ağustos 1973’te imzalanan Ham Petrol Boru Hattı Anlaşması ile hattın ilk bölümü 1976’da faaliyete geçmişti. Anlaşma, 2010’da 15 yıl süreyle yenilenmişti.

Related Posts

Plastik Kirliliği Tehdidi

Doç. Dr. Güven, denizlerdeki plastik kirliliğinin sosyoekonomik etkilerine dikkat çekti.

Cengiz İnşaat Hırvatistan’a da el attı: 1 milyar euroluk teklif

Cengiz İnşaat rotayı Hırvatistan’a çevirdi. Hırvatistan’da Dugo Selo-Novska demiryolu hattının yeniden inşasının yaklaşık 620 milyon euroya mal olması bekleniyor. Projeye en düşük teklifi 677 milyon euro ile Hindistan merkezli Afcons Infrastructure verirken, Doğuş ve Cengiz İnşaat’ın ise yaklaşık 1 milyar euroluk teklif sunduğu belirtildi.

Sadece emekliler yararlanabilecek: Bedava HGS ve otopark imkanı

Kamu bankaları milyonlarca emekliyi ilgilendiren fırsatlarını açıklamayı sürdürüyor. Bankalar, emeklilere bedava HGS ve otopark imkanı sunuyor. Peki bu imkandan kimler yararlanabiliyor? Nasıl başvuru yapılıyor? İşte detaylar…

Emeklinin payına düşen bin lira ödediği 7 bin lira

Temmuz zammı emeklinin geçim derdine deva olmadı. Geçim sıkıntısı sadece büyükşehirde yaşayan emekliyi değil Anadolu’da yaşayan emekliyi de vurdu. Artvin’in Şavşat ilçesinde emeklilerle yapılan röportaj acı gerçeği ortaya koydu. Coğrafi şartları …

Polonya’da maaşlar arttı, sanayi üretimi düştü

Polonya’da kurumsal sektör çalışanlarının maaşları 2025 yılının Haziran ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9 artışla 8.881,84 PLN seviyesine yükseldi. Bu yükseliş, piyasa beklentisi olan yüzde 8,6 artışı aşarak ekonomide maaşlarda önemli bir …

Çin Borsası’nda yaz rüzgarı: Faiz değişmedi, endeksler tavan yaptı

Çin’in merkez bankası olan Çin Halk Bankası (PBOC), Temmuz ayında temel kredi faiz oranlarını değiştirmedi. Banka, bir yıllık kredi ana faiz oranını yüzde 3, beş yıllık oranı ise yüzde 3,5 seviyesinde sabit tuttu. Bu karar, ekonomik büyümenin …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir